Genklang – anmelderkoncerter er et nyt koncertformat fra MONO, som sætter fokus på koncertanmeldelser. Hvad sker der når en flok gymnasieelever sættes på opgaven at opleve en koncert så de efterfølgende kan give en konstruktiv anmeldelse, og hvad giver det bandet at få en direkte tilbagemelding på hvordan publikum faktisk oplever dem på scenen.
Normalt er musikanmelder, Ole Rosenstand Svidt, omgivet af publikum mere end af kollegaer, når han er på koncertopgave. Det bliver dog ikke tilfældet ved koncertformatet Genklang – anmelderkoncert, hvor hele 36 musikelever fra Viby Gymnasium står ved hans side – og deres opgave er klar: beskriv din oplevelse af koncerten.
Genklang – anmelderkoncerter er et forløb hvor vi inviterer musikhold fra byens gymnasier indenfor i MONORAMA for opleve og anmelde musikken helt tæt på.
Formålet med Genklang er
- At sætte fokus på den nærværende oplevelse af musikken/koncerten
- At give bandet direkte og konstruktiv feedback fra publikum
- Øge kendskab til og viden om det at beskrive/anmelde sin oplevelse
- Skabe en meningsfuld aften for både musikere og elever/publikum
For at ramme det hele ind og give både elever, det øvrige publikum og bandet den bedste oplevelse, indleder en professionel musikanmelder (Ole Rosenstand Svidt, GAFFA) med et kort oplæg om det at anmelde.
Ud over den indledende introduktion får publikum/anmeldere også adgang til en digital anmelderskabelon, hvor selve skrivearbejdet guides på vej.
Og sidst men ikke mindst, så får musiklæreren og eleverne – frem mod eventen – tilsendt materiale, som forberedelse til aftenen.
Genklang – anmelderkoncerter fik sin debut torsdag d. 23. oktober 2025, hvor Viby Gymnasiums musiklinjer deltog. Vi havde to bands på scenen: STORFØLT og NYFØDT, og ikke mindst Gaffas chefredaktør og anmelder, Ole Rosenstand Svidt, som guide og oplægsholder.
Musiklærer Hanne Overgaard Ingvardsen fra Viby Gymnasium fortæller om oplevelsen:
– De to små Monorama-koncerter handlede ikke kun om at få en koncertoplevelse, men om at lytte og opleve og derefter skrive. Og eleverne var meget bevidste om, at det var et stort ansvar de havde fået. Her var der jo en mulighed for at blive taget alvorligt som lytter, også selv om man bare er musikelev på et gymnasium i Aarhus. Efterfølgende talte jeg i evalueringen med klassen om de krav der stilles når man ændrer sig fra at være musikforbruger til musikanmelder. Eleverne udtrykte meget klart, at det er et særligt ansvar man får, når man ikke bare skal lytte, men også mene noget på skrift bagefter. Og de var enige om, at det var en mere forpligtende måde at lytte på.
– Som musiklærer læser jeg jo mine elevers musikafleveringer: og tjekker noder og rytmer og om deres trommefills er rigtigt placeret: og jeg synes næsten det var rørende at læse deres anmeldelser. Jeg føler jeg kender dem på en lidt anden måde nu: og er en lille smule stolt over at de har arbejdet så samvittighedsfuldt med opgaven
Vi fik 40 umiddelbare anmeldelser ind via den digitale platform, som de to bands fik adgang til umiddelbart efter. På gymnasiet arbejder eleverne videre med deres umiddelbare anmeldelse, flere benyttede bl.a. papir og blyant i løbet af aftenen, og det hele slutter med at eleverne indleverer deres færdige anmeldelser digitalt.
Hvordan kan man som band/artist og som gymnasium deltage?
Vi åbner for nye Genklang – anmelderkoncerter i 2026, og vi hører gerne fra interesserede gymnasier og bands/artister.
Det er ganske gratis for gymnasiet at deltage, og retter sig fortrinsvis mod musiklinjen med mulighed for at integrere dansk eller engelsk. Det er op til lærerne at beslutte (sådan gjorde Viby Gymnasium).
Kontakt os for at høre nærmere på mono@mono.dk eller 86121444.
Musikforeningen MONO & Øvehuset MONORAMA, Tomsagervej 25, Åbyhøj.
Billeder: Rolf Meldgaard