”SPOT Festivalen kan spille en vigtig rolle i at åbne musikbranchen for nye talenter”, mener Rikke Andersen, som i efteråret 2023 landede jobbet som festivalens nye direktør. Dermed sætter hun ord på hvor hun gerne sætter sit præg: nemlig ved at gøre både SPOT og musikbranchen mere gennemskuelig og imødekommende.
SPOT Festival er forår. Lyset der skinner på spirer, der springer ud og åbner sig for omverdenen. Ja, måske lidt søgt, men vel egentlig meget passende for en festival i maj, der sætter spot på det nye og søger at skabe de rette vækstbetingelser.
Måske er det en af grundene til at netop den festival er Rikke Andersens foretrukne,
– SPOT Festival er uden tvivl min egen yndlingsfestival, og jeg oplever, at mange andre føler det samme. Der er en særlig “SPOT-vibe” blandt publikum, som er nysgerrige og åbne over for ny musik. Folk kommer her primært for musikken og oplevelsen af nye kunstnere, snarere end for festen. Festivalen er unik ved at være en platform, hvor man møder morgendagens artister for første gang – nogle af dem når vidt omkring, mens andre ikke gør. Derudover markerer SPOT ofte starten på festivalsæsonen, hvilket gør det til en særlig oplevelse for både publikum og branchefolk.
Et stort hjerte for vækstlag og ungemiljøer
Rikke Andersen landede jobbet som SPOT Festivalens nye direktør i efteråret 2023, efter SPOTs nestor og mangeårige leder, Gunnar Madsen, meldte sin afgang ved udgangen af året.
Det var tid til nye kræfter, og det er også i den ånd Rikke Andersen er tiltrådt stillingen: med fokus på det nye, for at åbne op og invitere ind. For Rikkes eget vedkommende startede karrieren i branchen på scenen, men interessen for arbejdet bagved tog over,
– Jeg startede selv med at spille musik, primært folk og klassisk musik, men ret tidligt blev det klart for mig, at jeg synes alt det bag scenen var ret spændende. Derfor søgte jeg ind på Musikvidenskab på Aarhus Universitet. Mit første job i musikbranchen var hos pladeselskabet RecArt Music i Studsgade, som senere blev en del af Universal og flyttede til København. Efterfølgende arbejdede jeg nogle år som freelancer, hvor jeg blandt andet var tilrettelægger på et radioprogram og var barselsvikar hos LMS (Levende Musik i Skolen). Jeg arbejdede også med PR for diverse artister og bookingbureauer, og det ledte til, at jeg blev tilknyttet Fermaten i Herning som kommunikations- og projektmedarbejder. Da stillingen som spillestedsleder der blev ledig, sprang jeg til og tog udfordringen op som leder og booker. En af de ting, jeg virkelig holdt af ved jobbet på Fermaten, var arbejdet med vækstlaget og udviklingen af ungemiljøet.
– Det føltes derfor naturligt at søge videre til SPOT, da muligheden opstod, så jeg kunne arbejde endnu mere med udviklingen af vækstlaget på nationalt niveau. Det er virkelig et drømmejob, som jeg glæder mig utrolig meget til at udvikle videre på.
Åbne op for et musikliv der udvikler sig
Hvad har du gjort dig af tanker om festivalens fremtid, fokusområder og hvordan SPOT bedst udvikler sig?
– Jeg ønsker at sikre, at SPOT fortsat udvikler sig i takt med at musiklivet udvikler sig. Vi skal kunne gribe nye genrer, musikere og målgrupper – både blandt publikum og branchefolk. Det er vigtigt for mig, at SPOT Festival fremstår åben og imødekommende overfor nye, unge musikere og branchefolk og giver dem en god indgang til musikbranchen. Vi skal skabe et rum, hvor de føler sig velkomne og får muligheden for at vokse.
Musikbranchen kan virke som et lukket land for mange unge musikere og bands. Hvad tænker du om SPOTs rolle i at gøre branchen mere tilgængelig?
– SPOT Festival kan spille en vigtig rolle i at åbne musikbranchen op for unge talenter. Vi arbejder målrettet på at skabe et trygt og inkluderende miljø, hvor musikere får mulighed for at møde branchefolk, netværke og blive introduceret til den professionelle side af musiklivet. Festivalen skal fungere som en døråbner, hvor unge talenter kan få indsigt og finde deres vej i en ellers kompleks branche.
En festival for de nysgerrige: både publikum, branchefolk og musikere
Hvem er det, der kommer på festivalen, og hvad er deres fokus?
– SPOT er en festival uden hovednavne – vi sælger billetter på præmissen om at præsentere ny, spændende musik. Det betyder, at vores publikum er meget musikinteresserede og nysgerrige. Til koncerterne mærker man klart den dedikation. Derudover deltager mange branchefolk, som er her til konferencer og netværksmøder om dagen og koncerter om aftenen. De står ofte bagerst i salen med keyhangers og korslagte arme, klar til at spotte nye tendenser og potentielt finde nye artister at samarbejde med. Der kommer også en del udenlandske branchefolk og journalister.
Hvorfor skal man som band/artist på SPOT, og hvad kan man bruge festivalen til i sin udvikling?
– Det bedste tidspunkt at spille på SPOT er, når man som artist er klar til at tage skridtet mod at arbejde professionelt med sin musik. Man bør have erfaring og et solidt katalog af sange, så man kan levere en professionel optræden. Selvom man ikke er booket til en scene, er der stadig masser at hente på SPOT gennem netværk, konferencer og ved at møde branchefolk og andre musikere. Festivalen er en god mulighed for at få indblik og skabe forbindelser, som kan hjælpe i ens videre udvikling.
Hvad kræver det, for at en artist eller et band kan gøre sig forhåbninger om at blive booket direkte til SPOT?
– I SPOT Festivals booking lægger vi selvfølgelig vægt på originalitet, kvalitet og potentiale, når vi udvælger kunstnere. Men vi kigger også rigtig meget på en artist eller et bands motivation for at spille på festivalen. Vi vil gerne mærke, at de har gjort sig nogle tanker om, hvorfor netop de skal have en plads på årets program, og om de har det musikalske og performative niveau, der skal til for at kunne gribe mulighederne, som festivalen kan tilbyde.
Er der nye tiltag på vej du kan løfte sløret for SPOT 2025?
– Vi har flere spændende initiativer på tegnebrættet til SPOT 2025, som vi glæder os til at kunne dele snart. Det bliver ikke nødvendigvis noget den almindelige koncertgæst vil bemærke, men branchekonferencen SPOT+ vil blive en del anderledes end tidligere. Forhåbentlig vil det blive taget godt imod af både den etablerede og den nye del af branchen.
Se mere om SPOT Festivalen på www.spotfestival.dk
Følg festivalen på bl.a.
Facebook: https://www.facebook.com/spotfestival/
Instagram: https://www.instagram.com/spotfestival/
Fotos: Billede 1: PR, Billede 2 og 3: Tricia Yourkevich, Billede 4: Line Svindt