(Arkiv: Mer’ Monitor! 46) Enhver ved efterhånden at det er vigtigt at være tilstede på de forskellige sociale medier. Det startede for alvor med Myspace, rykkede over til Facebook, som rykkede over til Instagram, og det flytter sig fortsat. Mistet pusten? Det kan jeg godt forstå.
Det er blevet tiltagende sværere at vurdere hvor man skal lægge sin energi og hårdtjente penge på at promovere sin musik. Det er ikke til at sige hvad der virkelig rykker om 5 år, men en ting jeg har lært i 2020 og som vil gøre sig gældende i 2021 er SoMe marketing!
Markedsføring af ens musik kan være en jungle for rigtig mange. Faktisk må jeg nok erkende at selv for undertegnede har det været en noget nær umulig opgave at vurdere hvad der giver mening, og hvornår penge jeg har brugt, har været det værd. Især som helt ny artist. Med tiden er muligheder og gennemsigtigheden blevet bedre, og der findes nu værktøjer og målbare enheder, der kan retfærdiggøre penge brugt. Jeg vil herunder udpensle vores måde at lave marketing på, og ideerne, budgetterne er nedskrevet på baggrund af snart hundredvis af SoMe marketing kampagner. Jeg håber og tror på at det kan give dig et bedre overblik.
Overordnet set skal man jonglere 3 vigtige komponenter:
- Et budget på minimum 35 kr. om dagen i en periode på 4-5 uger
- Et socialt marketingværktøj, så man ikke bruger Facebook Business Suite
- Noget fedt visuelt materiale, der sælger musikken på 15 sekunder
Jeg mener at man med en målrettet indsats kan komme ret langt på et beskedent budget. Det bør være tydeligt for enhver at verdensherredømmet ikke blev grundlagt på 1.000 kr. pr. udgivelse, men det kan vise sig at være en rigtig god start. Heri skal man bruge 300 kr. for et socialt marketingværktøj i perioden du vil annoncere, og ca. 700 kr. for annonceringen til en start. Man kan altid justere budgettet, men jeg vil mene at 700 kr. er et minimumsbudget for 4 uger.
Brug et socialt marketingværktøj i stedet for Facebook Business
Facebook har stadigvæk ikke knækket koden inden for brugervenlighed. Deres Business Suite er rygtet som noget et af det værste og mest uigennemskuelige systemer vi har. Især når det kommer til at måle effekten af ens annoncer med deres alenlange forkortelser. Jeg anbefaler derfor stærkt, at bruge et såkaldt Social Marketing Tool. Der er alt fra Discoverly, BuzzSumo, Rafflecopter, Littlebird, Hootsuite til Toneden.
Jeg bruger Toneden ligesom rigtig mange andre labels ude i verdenen. Der er en 14 dages gratis prøveperiode hvor man kan forsøge at sætte sin annonce op, og undersøge om det virker. Efterfølgende betaler man 300 kr. for retten til at bruge den i en måned. På den måde har du 6 ugers adgang til et godt værktøj. De andre er også rigtig gode, men pointen her er at bruge lidt penge på at komme væk fra Facebooks Business Suite. Den tid du sparer ved at bruge social marketing værktøjer er alle pengene værd!
I al sin enkelthed er Toneden et såkaldt “overlay” værktøj på Facebooks Business Suite. Hvad det helt teknisk betyder kan være lige meget, men de har fjernet al støjen og gjort det enormt nemt at bruge annonceringsværktøjet fra Facebook. I særdeleshed er deres såkaldte playbooks enormt effektive og nemme at manøvrere i for det utrænede øje. Der findes mange værktøjer, men deres klart største force er Spotify-growth kampagnen, Instagram og tik-tok growth playbook kampagnen. Disse har til formål at vækste din tilstedeværelse på Spotify og Instagram samt TikTok. Det gør det endnu nemmere for dig at blive hørt, samt opnå nogle af de mål, du givetvis må have om at lande på de gode kuraterede playlister. Den opmærksomme læser har læst min sidste artikel om netop dette (læs artiklen ’Kom streaminggamet i forkøbet’ i Mer’ Monitor! 45).
Creatives
Creatives dækker over det materiale du vil bruge i din annonce. Ud fra min trial and error med hundredvis af annoncer, er jeg kommet frem til at omkvædet i en sang, er det materiale der gør sig stærkest i en annonce. Annoncerne skal kun skal være 15 sekunder lange, så du har travlt, men det kan sagtens lade sig gøre. Hvis du vil have folk over på din Spotify profil, så sørg for at videoen har et Spotify logo et sted på billedet, og at der står “Listen Now On Spotify”. Tonedens playbook system kan også gøre det for dig. Min personlige mening er, at det ser for grimt ud, så gør det selv.
Den mest effektive markedsføring netop nu, virker til at være i folks Instagram stories. Hvis du ikke er bekendt med hvad en story er, så er det små videoer som folk ligger op i løbet af deres dag på især Instagram. De er populære at bruge fordi de ikke virker så anmassende og “spammende” som et opslag gør. Derfor er det din opgave at få din annonce til at ligne en almindelig story så meget som muligt. F.eks. er det vigtig at videoen på 15 sekunder er vertikal, i stedet for horisontal som musikvideoen (hvis det er dit materiale), sikkert er skudt i.
Målretning og budget
Det er for det meste her folk mister overblikket. For hvornår ved man om man rammer de rigtige. De her sociale marketingværktøjer har gjort det mere overskueligt ved at indtaste bands der ligner dig, og så leder dens egen automatiske søgefunktion efter yderligere bands og interesser, der er knyttet til lige netop din musik. Hvis man har udgivet sange på streamingtjenesterne i forvejen, kan man alternativt gå ind på hjemmesiden everynoise.com. Hjemmesiden holder, via en algoritme, øje med Spotify lytternes bevægelser inde på platformen. Ved at søge på sig selv, kan man se hvor folk, der har lyttet til dig en enkelt gang, efterfølgende har bevæget sig hen. Det vil yderligere målrette din annonce, hvis du skriver disse artister ind i playbook kampagnen. Det giver sig selv hvor det præcist gøres, når du er i gang, og sparer dig forhåbentligt for meget tid.
Budgettet skal du holde øje med. Uanset hvordan du markedsfører på SoMe, så har jeg lavet følgende tommelfingerregel til mig selv. Du skal minimum bruge 40 kr. om dagen. Du skal altid benytte den globale målgruppe. Dette både fordi clicks rundt om i verden er billigere end de f.eks. danske og amerikanske clicks (købekraftigt publikum). Men din intention med kampagnen vil være, at samle folk omkring din musik. Samtidig er det min klare overbevisning at alle lande har Spotify indenfor 5 år.
Hvis du betaler mere end 5 kr. for en følger, hvilket vil fremgå i din rapport som opdateres minutiøst, er kampagnen ikke skarp nok. Men det kan også have noget med musikken at gøre. Det er faktisk det største “problem”. Du får en meget nøgtern og hurtig mulighed for at se om folk bliver fanget af din musik. Intet er så dårligt, at det ikke er godt for noget.
Lad os sige at du vil køre en kampagne på en ny sang du udgiver. Hvis du følger ideerne og er skarp med din målretning, bør du med 2.000 kr. kunne få:
- – 200.000 unikke visninger
- – 3.000 mennesker ind på din Spotify- eller Instagram-profil (alt efter hvad du har forsøgt at markedsføre)
- – omkring 500 nye følgere på én af disse profiler
Jeg vil lade det være op til dig at vurdere om de tal er tiltalende for det beløb du har investeret i det. Jeg håber i det mindste at overblikket har skabt en vist form for forventningsafstemning om “hvad man får for sine kroner og ører”, hvis man markedsfører som vi gør.
Afslutningsvis vil jeg gerne pointere at dette er min måde at lave marketing på. I den nye verden er det vigtigt, at du lærer alle spillets facetter. Det kan godt være at du en dag bliver signet og har folk til det, men så ved du i hvert fald hvordan marketing grundlæggende fungerer, og hvilke tal du skal forvente. På den måde undgår du at blive snydt. Jeg har ved selvsyn opdaget at pladeselskaber rundt om i verden siger at de har brugt penge, som de ikke har. Men den historie kan du få en anden dag.
Artiklen er fra Mer’ Monitor! 46
Af Mirza Radonjica (Prime Collective)
Læs mere om Prime Collective her: www.primecollective.dk